Up

Στο συγκεκριμένο κείμενο δε θα σταθώ καθόλου στις ομορφιές της Μάλτας ή στις γενικότερες εντυπώσεις μου για τη νησιωτική αυτή χώρα, αλλά στα μέσα μαζικής μεταφοράς της και στο κατά πόσο εύχρηστα είναι στον επισκέπτη. Όταν μιλάμε για μαζικά μέσα εννοούμε το εκτεταμένο δίκτυο λεωφορείων που είναι το κυριότερο μέσο και λιγότερο κάποια μικρά δρομολόγιο με αστικά φέρρυ. Δεν υπάρχουν συρμοί του μετρό, ούτε τρένων ή τραμ.

Η Μάλτα είναι ένα γενικά μικρό κράτος που αποτελείται από τρία νησιά και μερικές ακόμα νησίδες. Τα δύο μεγαλύτερα εξ αυτών, η Μάλτα και το Γκότζο είναι κατοικημένα, διαθέτοντας και τα δύο εκτεταμένο δίκτυο διαδρομών λεωφορείου που πηγαίνουν σε κάθε γωνιά του νησιού που μπορεί να φτάσει κανείς και εξυπηρετούν κάθε κάτοικο και επισκέπτη.

Παλαιότεροι επισκέπτες του νησιού, μιας και γνώριζαν ότι ήθελα να περιπλανηθώ και στα δύο νησιά, μου συνέστησαν την εβδομαδιαία κάρτα πολλαπλών διαδρομών. Η συγκεκριμένη κάρτα εκδίδεται πολύ εύκολα από το γραφεία της Malta Public Transport που βρίσκονται εντός του αεροδρομίου. Το κόστος της ανέρχεται στα 21 ευρώ και σου παρέχει όσα δρομολόγια επιθυμείς να πραγματοποιήσεις σε διάστημα 7 ημερών. Ο χρόνος ξεκινά από την έκδοση της και λήγει την ίδια ώρα έπειτα από 7 ημέρες. Με τη συγκεκριμένη κάρτα μπορεί κανείς να κάνει στάση όποτε θελήσει , να ανέβει στο επόμενο λεωφορείο ή οτιδήποτε άλλο επιθυμεί σε αυτό το διάστημα. Το ίδιο ισχύει και για τις βραδινές διαδρομές λεωφορείων, οι οποίες δεν έχουν φυσικά την ίδια συχνότητα με τις ημερήσιες.

Από την άλλη πλευρά όποιος θελήσει να χρησιμοποιήσει τα μέσα μπορεί να εκδώσει το μεμονωμένο εισιτήριο του, απ’ευθείας από τον οδηγό και κοστίζει 1,50 ευρώ το χειμερινό και 2 ευρώ το καλοκαιρινό (μέσα Ιουνίου με μέσα Οκτωβρίου). Το εισιτήριο αυτό ισχύει για δύο ώρες και ο επιβάτης μπορεί να κάνει και ανταπόκριση με άλλο λεωφορείο. Αν κάποιος επιθυμεί να πραγματοποιήσει περισσότερες από 15 διαδρομές κατά τη διάρκεια της παραμονής του, έστω και αν μείνει στη χώρα 3-4 ημέρες, τον συμφέρει να εκδώσει την εβδομαδιαία κάρτα. Από την άλλη όποιος επιθυμεί να πραγματοποιήσει 12 διαδρομές σε οποιοδήποτε διάστημα, διατίθεται το πολλαπλό εισιτήριο που κοστίζει 15 ευρώ. Υπάρχουν επίσης αντίστοιχες κάρτες για παιδιά και άλλες που συνδυάζουν μέσα μεταφοράς και είσοδο σε μουσεία.

Εντός των λεωφορείων συναντά κανείς κυρίως τουρίστες, νεαρούς που δεν έχουν ακόμα αυτοκίνητο, ηλικιωμένους και μετανάστες. Οι ντόπιοι σνομπάρουν τις δημόσιες συγκοινωνίες τους ως επί τω πλείστον. Τις θεωρούν μάλιστα κακές. Από την πλευρά μου πάντως ως κάτοικος Θεσσαλονίκης και συνηθισμένος από τον τριτοκοσμικό ΟΑΣΘ, τις βρήκα εξαιρετικά βολικές και σύγχρονες. Όλοι οι οδηγοί μιλούν αγγλικά και μπορούν να λύσουν τυχόν απορία, τα λεωφορεία είναι καθαρά και κλιματίζονται ανάλογα την εποχή, το καλοκαίρι μάλιστα υπερβάλουν λιγάκι μιας και έχει τεράστια διαφορά θερμοκρασίας σε σχέση με έξω.

Σε κάθε στάση υπάρχει αναγραφόμενο το ποια λεωφορεία περνούν καθώς και την εκτιμώμενη ώρα. Ομολογώ πως δεν παρατήρησα καθυστερήσεις και δεδομένου του πολύπλοκου οδικού δικτύου, έμεινα λιγάκι έκπληκτος. Η συχνότητα των δρομολογίων είναι ικανοποιητική και σε γενικές γραμμές το δίκτυο είναι καλά οργανωμένο.

Στα αρνητικά της μετακίνησης είναι πως λόγω της πυκνής δόμησης της χώρας και του πολύπλοκου οδικού δικτύου, η συγκοινωνία είναι σχετικά αργή. Δηλαδή για μία απόσταση μερικών χιλιομέτρων μπορεί να χρειαστεί έως και μία ώρα για να καλυφθεί. Επίσης γίνονται πάρα πολλές στάσεις, καμιά φορά και σε πολύ κοντινή απόσταση με αποτέλεσμα να αργεί χαρακτηριστικά η μετακίνηση. Επιπλέον τις ώρες αιχμής στους δρόμους των πόλεων της χώρας υπάρχει αρκετή κίνηση. Είναι προτιμότερο φυσικά να είσαι εντός λεωφορείου παρά να είναι μποτιλιαρισμένος στα στενά της χώρας και μάλιστα από την αριστερή πλευρά του δρόμου. Στη Μάλτα οδηγούν ανάποδα και χρησιμοποιώ τη λέξη “ανάποδα” διότι όπου μπλέχτηκαν οι Άγγλοι μας έχουν καταμπερδέψει.

Αν πάλι θελήσει κανείς να μετακινηθεί με ταξί, οι χρεώσεις δεν είναι υπερβολικές και υπάρχουν εκτιμώμενες τιμές για κάθε διαδρομή δίχως περαιτέρω χρεώσεις από τυχόν κακούς επαγγελματίες. Προσωπικά δε χρησιμοποίησα άλλα εμπειρικά διαπίστωσα φυσιολογικές τιμές.

Με λεπτομέρεια ακόμα και στο σεντ, υπάρχει στην καρδιά του Gozo αναγραφόμενος πίνακας με τις ανάλογες χρεώσεις ανά διαδρομή

Η Μάλτα σε γενικές γραμμές έχει καλές και εύχρηστες δημόσιες συγκοινωνίες. Η νησιωτική χώρα των 500.000 κατοίκων διαθέτει καλό οδικό δίκτυο πως συνεχώς εξελίσσεται και επεκτείνεται. Σίγουρα αξίζει μια επίσκεψη τουλάχιστον και αναμφίβολα συνιστώ τα μέσα μεταφοράς της.

Ότι απορία έχετε μπορείτε να τη λύσετε στο site της Malta Public Transport

Αν αναζητάτε καταλύματα στη χώρα ρίξτε μια ματιά στις προσφορές της Booking.

H διαδρομή με dgħajsa (παραδοσιακό βαρκάκι τύπου γόνδολας) από Βαλέττα στις απέναντι Three Cities κοστίζει 2 ευρώ και διαρκεί πέντε περίπου λεπτά

Comments

comments


ABOUT THE AUTHOR

Runvel

Leave a Reply