Είναι αλήθεια πως όταν ταξιδεύω δεν μπορώ να μείνω σε μία πόλη περισσότερο από πέντε ημέρες, όποιο και αν είναι το μέγεθος της. Θα την περπατήσω όσο μπορώ από άκρη σε άκρη, αλλά κάποια στιγμή θα νομίζω πως πλήττω και θα πρέπει να μεταβώ σε έναν άλλο τόπο να δω κάτι διαφορετικό. Πόσο μάλλον όταν αυτή η πόλη είναι το Ζάγκρεμπ, το οποίο παρόλο που το βρήκα συμπαθητικό και όμορφο, την τρίτη ημέρα νόμιζα πως ότι ήταν να μου δώσει μου το είχε ήδη προσφέρει. Έχοντας περάσει τρεις ημέρες στην πόλη και έχοντας τρέξει και ένα μαραθώνιο σε αυτήν έπρεπε να γεμίσω το ταξιδιωτικό μου πρόγραμμα για τις τρεις υπόλοιπες ημέρες που απέμεναν. Δεν ήθελα πάλι να γυρνάω στα ίδια μέρη αφενός και επιπροσθέτως ήθελα να γνωρίσω περισσότερα μέρη σε μία Κροατία που την βρήκα ιδιαιτέρως γοητευτική.
Η λύση στη μη πλήξη μου σε τέτοιες περιπτώσεις είναι οι ημερήσιες εκδρομές. Για αυτό το λόγο κανόνισα κάθε μία ημέρα να πηγαίνω και σε μία διαφορετική πόλη, σε σχετικά κοντινή ακτίνα μετακίνησης με το λεωφορείο. Οι επιλογές που είχα ήταν διάφορες, όμως εν τέλει επέλεξα τρεις συγκεκριμένες. Τη Ριέκα, το Βαράζντιν και το Σάμομπορ. Οι παραπάνω επιλογές προτιμήθηκαν λόγω της σχετικής εγγύτητας με το Ζάγκρεμπ. Ήθελα επίσης η χρονική διάρκεια του ταξιδιού να είναι μικρότερη από 2:30 ώρες και το μόνο που είχα να κάνω, ήταν να μεταβώ στον κεντρικό σταθμό λεωφορείων του Ζάγκρεμπ, Autobusni Kolovdor, και να επιβιβαστώ στο εκάστοτε λεωφορείο.
Ριέκα
Μιας λοιπόν και είχα τρέξει το μαραθώνιο του Ζάγκρεμπ το Σάββατο και η Κυριακή ήταν αφιερωμένη στην αποθεραπεία, επέλεξα τη Δευτέρα ως την πρώτη ημέρα των εξορμήσεων. Η πρώτη μου επιλογή και η πόλη που ήθελα να δω περισσότερο ήταν η Ριέκα. Πρόκειται για την τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Κροατίας, στα παράλια της Αδριατικής. Μια κομψή παραθαλάσσια πόλη που ζει κυρίως από το εμπορικό λιμάνι της και από τον τουρισμό. Η Ριγιέκα όπως αλλιώς λέγεται, μου θύμισε αρκετά την Ιταλία. Η αρχιτεκτονική της και τα χρώματα της σε παρέπεμπαν σε κάποιο ιταλικό λιμάνι.
Η μετάβαση κόστισε 110 HRK(kuna) περίπου 14,50ευρώ στον πηγαιμό και για κάποιο λόγο η επιστροφή ελαφρώς ακριβότερη 120hrk περίπου 16ευρώ επιστροφή. Η διαδρομή χονδρικά ήταν από 2ωρες και 15λεπτά με 2:30 ώρες.
Βαράζντιν
Η δεύτερη ημερήσια εκδρομή μου επέλεξα να είναι προς το βορρά. Σχεδόν στα σύνορα με τη Σλοβενία. Στη διαδικτυακή μου αναζήτηση εντόπισα μια μικρή πόλη 45000 κατοίκων με ένα ένα πολύ όμορφο ιστορικό κέντρο. Η απόσταση από το Ζάγκρεμπ είναι περίπου 80χλμ , οπότε μιας και ήταν εντός των χρονικών προδιαγραφών που είχα θέσει στο μυαλό μου. Η επιλογή μου με αποζημίωσε. Το Βαράζντιν είναι μια μικρή περιποιημένη πόλη, με πλακόστρωτα στενά και υπέροχα κτίρια. Στο ιστορικό της κέντρο βρίσκει κανείς πολλά καφέ και καταστήματα εστίασης καθώς και ένα εντυπωσιακό κάστρο στα βόρεια της. Μέσα σε λιγότερο από μία ώρα μπορεί να περπατήσει κανείς την παλιά πόλη. Η μετάβαση κόστισε 94 hrk περίπου 12,50ευρώ και 88 hrk περίπου 11,70ευρώ η επιστροφή. Η διαδρομή ήταν περίπου στις δύο ώρες μιας και παρόλο τη σχετικά μικρή απόσταση το λεωφορείο κάνει πολλές στάσεις, κυρίως για μαθητές τις καθημερινές.
Σάμομπορ
Για να πω την αλήθεια μου, το Σάμομπορ παρόλο που ουσιαστικά είναι μια κωμόπολη της ευρύτερης περιοχής του Ζάγκρεμπ, το αγάπησα περισσότερο από τις προηγούμενες δύο πόλεις. Μπορεί να είναι μικρό και ήσυχο, έχεις όμως ένα πολύ περιποιημένο και εντυπωσιακό κέντρο που χαίρεσαι να το περπατάς. Πρόκειται για μια μικρή πόλη που τη διαρρέει ένα μικρό ποτάμι και στην υπέροχη κεντρική πλατεία της ντόπιοι και επισκέπτες απολαμβάνουν το ρόφημα τους. Η απόσταση από την πόλη του Ζάγκρεμπ είναι περίπου 50 λεπτά με το λεωφορείο λόγω των πολλών στάσεων και το κόστος μετάβασης ήταν 44 hrk περίπου 6,5€ και 36 hrk περίπου 5€ η επιστροφή. Με αυτοκίνητο ο χρόνος για το Σάμομπορ μειώνεται στο μισό.
Θεωρώ πως αξίζει να αναφέρω πως οι αστικές συγκοινωνίες εντός του Ζάγκρεμπ ήταν αξιοπρεπέστατες και συνεπέστατες. Με ένα μεγάλο δίκτυο λεωφορείων και τραμ, ο επισκέπτης μπορεί να κινηθεί απ’άκρη σ’άκρη της πόλης με ασφάλεια. Το κόστος ανά διαδρομή εντός μισαώρου είναι 4 hrk περίπου 53 σεντς και 7hrk, λίγο κάτω από 1€ για διαδρομή εντός μίας ώρας, στην οποία μπορεί κανείς να αλλάξει και μέσο με το ίδιο εισιτήριο. Επίσης και στο τραμ και στο λεωφορείο ο επιβάτης χρησιμοποιεί το ίδιο εισιτήριο που μπορεί να προμηθευτεί κανείς από τα διάφορα ψιλικατζίδικα που βρίσκονται σε κεντρικά σημεία της πόλης. Οι ντόπιοι στη συντριπτική πλειοψηφία τους έχουν κάρτα πολλαπλών διαδρομών και όποιος δεν έχει εισιτήριο μπορεί να εκδώσει και επί τόπου στον οδηγό, πληρώνοντας κάτι παραπάνω.
Καλό είναι επίσης να αναφέρω πως από το αεροδρόμιο του Ζάγκρεμπ μέχρι το κέντρο της πόλης, στον προαναφερθέντα σταθμό λεωφορείων, μπορεί να μεταβεί κανείς με λεωφορείο. Τα δρομολόγια είναι κάθε μία ώρα, κοστίζουν 45hrk περίπου 6€ και διαρκούν περίπου μισή ώρα, αναλόγως την κίνηση.
Στο συγκεκριμένο κείμενο δεν προτείνω τις παραπάνω επιλογές ως ιδανικές, ούτε γνωρίζω αν υπάρχουν καλύτεροι και οικονομικότεροι τρόποι να μεταβείς σε αυτές. Αναφέρω καθαρά το πρόγραμμα που ακολούθησα σε περίπτωση που ενδιαφέρεται κάποιος να πραγματοποιήσει παρόμοιο πλάνο. Επίσης για τις παραπάνω πόλεις θα αναφερθώ εκτενώς σε άλλα κείμενα και επέλεξα να γράψω μια παράγραφο και να προσθέσω αυστηρά τρεις ενδεικτικές φωτογραφίες από την κάθε μία. Θα μπορούσα να πάω σε διάφορα άλλα μέρη σε κοντινή απόσταση από την πρωτεύουσα της Κροατίας, όπως στη Σλοβενία, τις υπέροχες λίμνες Πλίτβιτσε και πάμπολλα άλλα, όμως για τους δικούς μου λόγους που ενδεχομένως αναλύσω άλλη φορά επέλεξα τα συγκεκριμένα τρία μέρη. Όλες οι εκδρομές έγιναν τον Οκτώβριο του 2022 και οι τιμές είναι ενδεικτικές της εποχής. Από το 2023 η Κροατία περνά στην εποχή του ευρώ.
Για κατάλυμα πάντα κλείνω από τη Booking με την οποία συνεργάζομαι.